דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדור החדש של מדעני הביו טק 

מאת    [ 15/01/2012 ]

מילים במאמר: 434   [ נצפה 3080 פעמים ]

       ד"ר רות בן יקר מייצגת את הדור החדש והצעיר של מדעני הביו-טק. היא סיימה את הדוקטורט שלה במחקר במכון ויצמן,  אך נדרשת גם לכישורים מסוג אחר בתפקידה הנוכחי כמנכ"ל חברת 'טרומבוטק', כמו ניהול כוח אדם, גיוס כספים, שיווק, אינטראקציה עם הדירקטוריון וטיפול בהקצאת מניות.

        בשתי התחנות המקצועיות החשובות בקריירה שלה היא נגעה במחקר הקשור למחלות הממאירות, כלומר, במחקר הקשור להתהוות סוגי הסרטן, ובתפקידה הנוכחי בתחום מחלות הלב. שתי המחלות בהן עסקה אחראיות לבדן על 40% ממקרי המוות הטבעי מדי שנה. הסרטן טיפס ועלה למקום הראשון ברשימת גורמי המוות בשל תוחלת החיים העולה. הסיבה הראשונה למיקומו של הסרטן הינו שהסיכוי הסטטיסטי ללקות במוטציה בחלוקת התאים אי פעם במהלך חיינו עולה ככל שאנו חיים יותר, ולכן קורלטיבי לעלייה בתוחלת החיים. הסיבה האחרת היא הירידה במספר הנפטרים ממחלות הלב. מספר הלוקים במחלת לב כלילית ברמה זו או אחרת בישראל, רובם מתופעה של לחץ דם גבוה ('הרוצח השקט') הוא עצום ביחס לגודל אוכלוסיה ומוערך בחצי מיליון. כיום מתבצעים בישראל כשיגרה ומדי שנה  30,000 צנתורים והרחבות עורק כלילי. אנשים שבשל מצבם הבריאותי היו בעבר הלא רחוק בשלהי ימיהם, חוזרים כיום לתפקוד במקום עבודתם במהלך של ימים בודדים.

       אך לא כולם חוזרים לשגרה. לחץ דם הוא גורם הסיכון העיקרי לשבץ מוחי (CVA). השבץ הוא גורם הנכות העיקרי אצל זקנים בעולם המערבי, וככזה הוא גם הגורם הישיר ל 4.5 מיליון מקרי מוות כל שנה. מרב מקרי השבץ הם איסכמיים (כאשר 'תסחיף', שהוא מוצק הנע בדם או 'פקקת' המתהווה במוח, יוצרים חסימה בזרימת הדם). היום ידוע שכתוצאה מאי הספקת הדם למוח ישנו חלון זמן של כ- 4 שעות בלבד לטיפול מרגע הופעת התסמינים. לאחר מכן, המוח יאבד מיכולת התפקוד שלו.

        מתברר שעברו לא פחות מ- 50 שנות מחקר ופיתוח, אך עד היום אושרה לשימוש רק תרופה המכילה חלבון TPA, שמפרקת את קרישי הדם. אלא, שתרופה זו גורמת לתופעות ללוואי קשות מסכנות חיים. לכן, קודם למתן התרופה יש צורך באבחון של הדמיה או MRI. אך גם לאחר מכן, היא ניתנת לכ 10 אחוזים בלבד מהחולים.

       'טרומבוטק' היא חברה ישראלית שקמה על בסיס טכנולוגיה שפותחה בבית החולים האוניברסיטאי "הדסה עין כרם" בירושלים. ד"ר בן יקר מגלה שהחברה נמצאת בשלבי פיתוח קליני של תרופה בשם THR-18, שהיא פפטיד (חומצת אמינו או חלקי חלבון) סינטטי שנקשר ל- TPA. התרופה החדשה כבר נמצאה יעילה בניסויי בחיות, וכבטוחה לשימוש בבני אדם. אם התרופה תאושר על ידי מינהל התרופות האמריקאי ( FDA) התוצאה תהיה שהיעילות של המסת הקריש תישמר, אך ללא תופעות הלוואי מסכנות החיים המאפיינות אותו. הצלחת הפיתוח של THR-18 תאפשר כבר ל 85 אחוזים מהחולים בשבץ מוחי לקבל טיפול שיציל את חייהם.

 

קטע מהספר לזרוס לונג בן 213 (קונטנטו דה סמריק, 2012) שיעסוק ברפואת העתיד ויצא לאור בקרוב

 

ליווי מנהלים והרצאות במסגרת "אור יישומים בע"מ - מכון פסיכולוגי". מחבר: "מגה חיים" והמהדורה הבינלאומית "Mega Life" (קונטנטו דה סמריק, 2011), "מחזור החיים השני" (ספרות עכשיו, 2008)"למות כלכלית ולהישאר בחיים" פרדס,2007), 'לאזרוס לונג בן 213' יעסוק ברפואת העתיד ויצא לאור בשנת 2012. חבר באגודה הישראלית לגרונטולוגיה.  אתר המחבר: http://www.benshaul.co.il להתקשרות: benshaul@benshaul.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב